Rabu, 11 Juli 2018

TERJEMAHAN KITAB JURUMIYAH MAKNA DAYAH ACEH FASHAL AL-MU'RABAT



فَصْلٌ 

(Bermula ini) (itu) (satu) Fashal 

اَلْمُعْرَبَاتُ قِسْمَانِ قِسْمٌ يُعْرَبُ بِالْحَرَكَاتِ, وَقِسْمٌ يُعْرَبُ بِالْحُرُوفِ
(Bermula) segala kalimat yang dii’rab (akan dia kalimat) (itu) dua pembahagian. (bermula satu bahagian) (itu) dii’rab (akan dia satu bahagian) dengan segala harkat. Dan (bermula) satu bahagian (itu) dii’rab (akan dia satu bahagian) dengan segala huruf.
فَاَلَّذِي يُعْرَبُ بِالْحَرَكَاتِ أَرْبَعَةُ أَنْوَاعٍ  اَلِاسْمُ اَلْمُفْرَدُ, وَجَمْعُ اَلتَّكْسِيرِ,
Maka (bermula) allazi yang dii’rab (akan dia allazi) dengan segala harkat (itu) empat segala bahagian.(mana-mana empat) isem yang mufrad dan jama’ taksir
وَجَمْعُ اَلْمُؤَنَّثِ اَلسَّالِمِ, وَالْفِعْلُ اَلْمُضَارِعُ اَلَّذِي لَمْ يَتَّصِلْ بِآخِرِهِ شَيْءٌ
Dan jama’ mu’annas yang salim dan fi’il yang mudhari’ allazi yang tidak bersambung dengan akhirnya (allazi) (oleh) sesuatu.
وكلها ترفع بالضمة وتنصب بالفتحة وتخفض بالكسرة وتجزم بالسكون .
Dan (bermula) tiap-tiapnya (empat) (itu) dirafa’ (akan dia tiap-tiap) dengan dhammah dan dinasahab (akan dia tiap-tiap) dengan fatah dan dikhafadh (akan dia tiap-tiap) dengan kasrah dan dijazam (akan dia tiap-tiap) dengan sukun.
وخرج عن ذلك ثلاثة أشياء :
Dan keluar daripada demikian (dirafa’ dengan dhammah, dinashab dengan fatah, dijar dengan kasrah dan dijazam dengan sukun) (oleh) tiga segala perkara.
 جمع المؤنث السالم ينصب بالكسرة والاسم الذى لاينصرف يخفض بالفتحة والفعل المضارع المعتل الاخر يجزم بحذف اخره.
(mana-mana tiga) jama’ muannas yang salim, dinashabkan (akan dia jama’ muannas yang salim) dengan kasrah dan isem allazi yang tidak munsharif ia (allazi), dikafadh (akan dia isem laa yansharif) dengan fatah dan fi’il yang mudhari’yang mu’tal akhir, dijazam (akan dia fi’il mudhari’ mu’tal akhir) dengan buang huruf akhirnya (fi’il)
والذى يعرب بالحروف الاربعة :
Dan (bermula) allazi yang dii’rab (akan dia allazi) dengan segala huruf (itu) empat.
التثنية وجمع المذكر السالم والاسماء الخمسة والافعال الخمسة
(mana-mana empat)tasniyah dan jama’muzakkar yang salim dan isim-isim yang lima dan fi’i-fi’il yang lima.
وهى:
Dan (bermula) dianya fi’il-fi’il yang limat (itu):
 يفعلان وتفعلان ويفعلون وتفعلون وتفعلين .


فأما التثنية : فترفع بالالف وتنصب وتخفض بالياء
Maka adapun (bermula) tasniyah (itu niscaya) maka dirafa’ (akan dia tasniyah) dengan alif dan dinashab (akan dia tasniyah) dan dikhafadh (akan dia tasniyah) dan dikhafadh (akan dia tasniyah) dengan Yaa.
وأما جمع المذكر السالم : فيرفع بالواو وينصب ويخفض بالياء
Dan adapun (bermula) jama’muzakkar yang salim (itu niscaya) maka dirafa’(akan dia jama’muzakkar yang salim) dengan Wau dan dinashab (akan dia jama’muzakkar yang salim) dan di khafadh (akan dia jama’muzakkar yang salim) dengan Yaa.
وأما الاسماء الخمسة : فترفع بالواو وتنصب الالف وتخفض بالياء
Dan (bermula) segala isem yang lima (itu niscaya) maka dirafa’(akan dia segala isem yang lima) dengan dengan Wau dan dinashab (akan dia segala isem yang lima) dengan Alif dan dikhafadh (akan dia segala isem yang lima) dengan Yaa.
واما الافعال الخمسة : فترفع بالنون وتنصب وتجزم بحذفها
Dan adapun (bermula) segala fi’il yang lima (itu niscaya) maka dirafa’(akan dia segala fi’il yang lima) dengan Nuun dan dinashab (akan dia segala fi’il yang lima) dan dijazam (akan dia segala fi’il yang lima) dengan buangnya (Nuun).
BACALAH
!!!!!!!!!!!!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar