Minggu, 19 April 2020

TERJEMAH MATAN SULLAM L-MUWAWRAQ MAKNA DAYAH ACEH BAGIAN KEENAM FASHAL AL-QADHAYA WA AHKAMUHA


بَابُ القَضَايَا وَأَحكَامِهَا
(Bermula) (ini) (itu) Bab Qadhiyah-qadhiyah dan Segala Hukumnya (Qadhiyah)
50- مَا احتَمَلَ الصِّـدقَ لِذَاتِهِ جَرَى *** بَينَهُــمُ قَضِــيَّةً وَخَــبَرَا
(Bermula) barang yang muhtamil ia (barang) (akan) benar karena zatnya (barang) (itu) berlaku (dinamakan) ia (barang) di atara mereka (pakar Mantiq) (akan) Qadhiyah dan (akan) Khabar.
51- ثٌّمَ القَضَـايَا عِندَهُـم قِسمَانِ *** شَـرطِـيَّةٌ حَمـلِيَّةٌ وَالثَّـانِـي
Kemudian (bermula) semua Qadhiyah di sisi mereka (pakar mantiq) (itu) dua pembagian. (mana-mana dua) Syartiyah dan Hamliyah dan (bermula) yang kedua (Hamliyyah) ….
52- كُلِّــيَّةٌ شَخــصِيَّةٌ وَالأَوَّلُ *** إِمَّــا مُسَـوَّرٌ وَإِمَّـا مُهـمَلُ
(itu) Kulliyah dan (itu) Syakhshiyyah dan (bermula) yang pertama (Kulliyyah) adakala (itu) Musawar (ada adat sur) dan adalaka (itu) muhmal (kosong/tidak beradat sur).
53- وَالسٌّـورُ كُلِّيًّا وَجُـزئِيًّا يُرَى *** وَأَربَـعٌ أَقسَـامُـهُ حَيثُ جَـرَى
Dan (bermula) Sur (akan) Kulli dan (akan) Juz’i (itu) dilihat (akan dia sur). Dan (itu) empat (bermula) segala pembagiannya (sur) sekira-kira berlaku (ia sur).
54- إِمَّـا بِكُلٍّ, أَو بِبَعـضٍ, أَو بِلاَ *** شَـيءٍ, وَلَيـسَ بَعضُ أَو شِبهٍ, جَلاَ
Adakala dengan lafadh “Kul”l atau dengan lafadh “Ba’dh” atau dengan lafadh “Laa Syai-a” atau dengan lafadh “Laisa Ba’dh” atau dengan lafadh-lafadh serupa yang dhahir (ia lafadh-lafadh serupa”.
55- وَكُلٌّـهَا مُوجَـبَةٌ وَسَـالِبَه *** فَهـيَ إِذَن إِلَـى الثَّـمَانِ آيِـبَه
Dan (bermula) tiap-tiapnya (Qadhiyah yang empat) (itu) Mujabah dan (itu) Salibah dan (bermula) dianya (Qadhiyah) ketika itu kepada delapan (itu) kembali ia (Qadhiyah).
56- وَالأَوَّلُ المَوضُـوعُ فِي الحَملِيَّه *** وَالآخِـرُ المَحـمُولُ بِـالسَّـوِيَّه
Dan (bermula) yang awal (itu) Maudhu’ pada (Qadhiyah) Hamliyah dan (bermula) yang akhir (itu) Mahmul (hal keadaan Maudhu’ dan Mahmul) (itu) sama.
57- وَإِن عَلَى التَّعلِيقِ فِيهَا قَد حُكِم *** فَـإِنَّـهَا شَـرطِـيَّةٌ وَتَنقَـسِم
Dan jika dengan ta’liq padanya (qadhiyah) sungguh dihukumkan (akan dia ta’liq) maka sesungguhnya (qadhiyah) (itu) Syarthiyah dan  terbagi ia (Qadhiyah Syarthiyah)
58- أَيـضًا إِلَـى شَرطِـيَّةٍ, مُتَّصِلَه *** وَمِثـلِهَا شَـرطِـيَّةٍ, مُنفَـصِلَـه
(akan sebagai) pula kepada Syarthiyah Muttashilah dan kepada umpanya (Syarthiyah Muttashilah) (mana umpanya) Syarthiyah Munfashilah.
59- جُـزآهُمَا مُقَـدَّمٌ وَتَـالِـي *** أَمَّــا بَيَــانُ ذَاتِ الِاتِّصَـالِ
(Bermula) dua juzu’ keduanya (Qadhiyah Syarthiyah Muttashilah dan Syarthiyah Munfashilah) (itu) muqaddam dan (itu) Taali. Adapun (bermula) penjelasan yang mempunyai ittishal….
60- مَـا أَوجَبَت تَـلاَزُمَ الجُزأَينِ *** وَذَاتِ الِانفِصَــالِ دُونَ مَيــنِ
(itu) Qadhiyah yang mengwajibkan ia (qadhiyah) (akan) saling melazimi dua juzu’ dan (bermula  penjelasan) yang mempunyai infishal (hal keadaanya qadhiyah syarthiyah munfashilah itu yang mengwajibkan tanafur) (itu) tiada dusta.
61- مَـا أَوجَبَت تَنَافُـرًا بَينَهُمَا *** أَقسَـامُـهَا ثَـلاَثَـةٌ فَلتُـعلَـمَا
(itu) Qadhiyah yang mengwajibkan ia (qadhiyah) (akan) tanafur di antara keduanya (dua juzu’) (bermula) segala pembagiannya (Qadhiyah Syarthiyah Munfashilah) (itu) tiga  hendaklah benar-benar diketahui (akan dia tiga)
62- مَـانِعُ جَمعٍ, أَو خُلُوٍّ, أَو هُمَا *** وَهـوَ الحَقِيـقِيٌّ الأَخَـصٌّ فَاعلَمَا
(mana-mana tiga) Mani’ jama’ dan Mani’ khulu dan Mani’ huma dan (bermula) dianya mani’ huma (itu) yang hakiki lagi yang paling khusus maka ketahui olehmu…

Tidak ada komentar:

Posting Komentar